מהו אקנה וכיצד ניתן לטפל בו

יום ראשון, מרץ 21, 2010 @ 02:42
עורך: Sinay Graphics

תופעת האקנה (פצעי בגרות) היא אינה בעיה רק של גיל ההתבגרות. היא נפוצה בטווח הגילאים הרחב של 15 עד 40.  על פי האגודה הרפואית האמריקאית, 54% מהנשים ו-40% מהגברים מעל גיל 25 סובלים מאקנה.

התופעה מתבטאת בהופעה של פצעונים על העור, לעתים בעלי ראש לבן או שחור.

סימפטומים אלה מופיעים בכל אזור בגוף שבו יש ריכוז גדול של בלוטות חלב – בעיקר בפנים, על הגב ובאזור החזה. החלב הוא חומר טבעי שתפקידו לשמן את העור ולהגן עליו. אקנה נגרם כאשר נוצרת חסימה בהפרשת החלב. הסתימה מעודדת היווצרות של בקטריה, שמתפשטת ומזהמת את הרקמה שמסביב.

במידה שהחלב פורץ מעלה – התוצאה היא הופעה של ראש לבן בפצעון. אם נאגר בתוכו הפיגמנט מלנין – התוצאה היא הופעה של ראש שחור. כלומר, בניגוד למה שרבים סוברים, הופעה של ראש שחור בפצעון אינה משקפת היגיינה לקויה.

כמעט אצל כל אדם מופיע אקנה בשלב מסוים בחיים, בדרגות חומרה שונות. למעט במקרים של אקנה בדרגה חמורה, אצל רוב האנשים האקנה אינו נראה בדיוק כפי שהופיע אצל הוריהם.

מקובל לחשוב כי מאכלים כמו פיצה, שוקולד או מזון מטוגן גורמים לאקנה. מאכלים אלה אמנם אינם מומלצים לבריאות הכללית, אך הקשר בינם לבין אקנה מעולם לא הוכח מדעית.

גם הזיקה בין מתח נפשי לבין אקנה לא הוכחה מעולם; אם כי אנשים רבים שנלחצים מהתופעה מוחצים את הפצעונים – ובכך מחמירים את המצב.

מומלץ להתייעץ לגבי טיפול באקנה כאשר מדובר בהתלקחות חריפה ומהירה, אך גם כאשר מדובר באקנה מתון שמסרב להיעלם במשך תקופה. למעשה, התייעצות עם מומחה מומלצת בכל שלב שבו האקנה מתחיל להטריד.

שימוש בתחליב ניקוי על בסיס יומיומי מסייע לשמור על ניקיון העור – ולצמצם למינימום את הרגישות והגירוי שלו.

מריחת מוצרי טיפוח מתאימים צפויה לסייע. מומלץ להשתמש בקרמים המכילים חומרים טבעיים שנלחמים באקנה. למשל: ויטמין B5 (פנתנול) שיש לו תכונות אנטי-דלקתיות; תמצית של פטריות שמתאימות לעור הסובל מהפרשות יתר של חלב; או גליקול CAPRYLYL שמתאפיין בתכונות קוטלות חיידקים וביכולת להרגיע במהירות את העור.

טיפול פנים מקצועי שמבוסס על ויטמינים, מינרלים וליפידים – יכול להחזיר את היציבות לעור ולשפר את מצב האקנה. מומלץ לשלב את טיפול הפנים עם טיפול בחמצן. ביכולתו של החמצן להאיץ את תהליכי התיקון וההתחדשות ולנטרל מצבי דלקת.

טכנולוגיה נוספת, הנמצאת בשימוש אצל רונית רפאל – מדע היופי, היא שימוש במכשיר תדר גבוה, המחטא את העור על ידי בלימת התפתחות חיידקית במשך 24 שעות.

אין מה לחשוש מהסתרת הפצעונים באמצעות מייק-אפ, אבל מומלץ לוודא שהוא אינו מבוסס על שמן (oil-free), כלומר שאין בו חשש לסתימת נקבוביות.

לא ניתן להגיב.