מהם אנטי-אוקסידנטים

יום ראשון, מרץ 21, 2010 @ 02:24
עורך: Sinay Graphics

אנטי-אוקסידנטים (נוגדי חמצון) הם חומרים כימיים המפחיתים את קצב תגובות החמצון של חומרים אחרים בסביבתם. על אף שתגובות חמצון הכרחיות לתהליכי החיים, הן יכולות גם להזיק. תהליך ההזדקנות נובע בין השאר מההתקפה המתמדת של חומרים מחמצנים על מולקולות התא. לכן – נוגדי חמצון מאריכים את חיי התאים.

נוגדי חמצון ידועים הם ויטמיני C ו-E, מינרלים כגון אבץ ומגנזיום וחומצות אמינו מסוימות.

אנטי-אוקסידנטים פועלים נגד רדיקלים חופשיים שגורמים נזק לגוף, ובין השאר לרקמות העור. רדיקלים חופשיים הם אטומים המצויים במצב לא יציב מבחינה אלקטרומגנטית. הם מגיעים אלינו ממקורות חיצוניים כגון חשיפה לשמש, עישון, תרופות, כימיקלים, מזון מתועש וקרינה אלקטרומגנטית.

כאשר כמות הרדיקלים החופשיים בגוף קטנה – אין בהם כל נזק, ואפילו יש להם תפקיד במספר תהליכים פיזיולוגיים. אולם כאשר הם נמצאים בכמות מוגזמת – הם גורמים לשבירה של סיבי הקולגן והאלסטין בעור. התוצאה של תהליך זה היא איבוד הגמישות של העור והיווצרותם של קמטים.

במחקר שנערך באוניברסיטה העברית בירושלים על ידי ד"ר אורית בוסי ופורסם ב-2007, נבחנו שתי דגימות עור: אחת שהוחדרו אליה אנטי-אוקסידנטים, ושנייה שלא הוחדרו אליה. דגימות העור נחשפו לקרינת השמש האולטרא-סגולית, שגורמת כאמור להיווצרותם של רדיקלים חופשיים.

תוצאות המחקר הראו כי תאי העור שהוחדרו אליהם אנטי-אוקסידנטים היו עמידים יותר בפני קרינת השמש: נמצאו בהם פחות רדיקלים חופשיים מאשר בדגימה השנייה – ולכן הם היו חשופים פחות לנזק המוביל להיווצרות קמטים.

הדרך הטובה ביותר לקבלת אנטי-אוקסידנטים היא הקפדה על תזונה נכונה, העשירה בפירות וירקות.

החדרה חיצונית של אנטי-אוקסידנטים אל העור אפשרית באמצעות שימוש במוצרי טיפוח המכילים חומרים נוגדי חמצון, או באמצעות טיפולי אנטי-אייג'ינג. אצל רונית רפאל – מדע היופי מבצעים התזה סילונית של חמצן המועשר בחומרים סותרי חמצון, או הזרקת אנטי-אוקסידנטים באמצעות מזותרפיה.

לא ניתן להגיב.