מהו צמח הבורדוק וכיצד הוא מחולל פלאים בעור?

יום רביעי, אוקטובר 17, 2012 @ 08:42
עורך: Sinay Graphics

צמח הבורדוק, שמשולב בסדרת מוצרי הטיפוח MINERAL BALANCING של L.Raphael Geneve הוא צמח יפהפה, שאיכויותיו הפנימיות מפליאות לא פחות מיופיו החיצוני. מאז ומתמיד היה לבורדוק – ובעיקר לשורש שלו ולפירותיו – מקום חשוב ברפואה המסורתית. שבטים אינדיאנים בצפון אמריקה עשו שימוש מסורתי בתמצית מהצמח על מנת להקל על עור יבש וקשקשי.

גם המדע המתקדם של היום יודע לזהות את יתרונותיו של הבורדוק: קיימים כיום מחקרים המבחינים בתכונותיו השונות מבחינה ביוכימית, ומאירים באור מדעי את אותן סגולות שנתגלו בימי קדם. בין סגולות אלה ניתן למנות: פעילות אנטי דלקתית ואנטי ויראלית, נוגדי חמצון, סיוע בטיפול באקנה, באקזמה, דרמטיטיס, קשקשת וטיפול בנזקי הגיל המתבטאים על פני העור. הזדקנות העור מושפעת בין השאר מתגובה דלקתית שהגוף יוצר כדי להתמודד עם רדיקלים חופשיים. דלקתיות זו גורמת נזקים למרחב הבין-תאי ואף לתאים עצמם. הביטוי החיצוני של נזקים אלה הוא יובש, קמטים, היפר-פיגמנטציה, ושאר התופעות שאנו מכירים כהזדקנות העור.

תמצית הפרי של צמח הבורדוק טומנת בחובה מענה למנגנונים שתוארו לעיל בזכות שתי תכונות ייחודיות:

1. חומר אנטי-דלקתי (Arctiin) שחוסם את הפעילות המזיקה שנוצרת כתוצאה מהפרשת חומרים מהתאים כתגובה לדלקת

2. חומרים הגורמים לגירוי של המרחב הבין-תאי, ולעידוד חילוף החומרים בהם (בין השאר קולגן)

 מחקר שפורסם ב-2008 על ידי חוקרים מטעם  Beiersdorf בהמבורג, גרמניה, גילה קשר חזק בין חומרים פעילים שנמצאים במיצוי פירותיו של צמח הבורדוק לבין אנטי-אייג'ינג. המאמר מתאר שני ניסויים מעבדתיים וקליניים המוכיחים את התועלת שיש בשתי התכונות של צמח הבורדוק שתוארו לעיל. בניסוי הראשון, חשפו תרביות של תאים מרקמת עור ל-Arctiin המצוי בצמח הבורדוק. בתאים שטופלו ב- Arctiinהתגלה דיכוי של הפרשת חומרים מעודדי דלקת. הפעילות האנטי-דלקתית נמדדה על פי היחס בין הפרשת החומר הדלקתי IL6 כתלות בריכוז ה-Arctiin.

בגרף נראית ירידה חדה בהפרשת גורמי הדלקת עם העלייה בריכוזי Arctiin – כלומר אותו חומר פעיל שנמצא במיצוי פירותיו של הבורדוק. בניסוי השני של אותם חוקרים, שבוצע על בני אדם, חשפו את העור של הנבדקים (במרפק) לתמצית הבורדוק. הנבדקים מרחו את התמצית פעמיים ביום במשך 12 שבועות. לאחר הטיפול נלקחו דגימות של נוזלים מתת-העור ומהאפידרמיס, ונמדדו בהן רמות של חומצה היאלורונית ושל קולגן.

 מסתבר שסגולותיו של צמח הבורדוק אינן רק אגדה שהורישו לנו התרבויות העתיקות. שימוש בתמצית מפירות הצמח מביא עמו יתרונות רבים בעלי אפקטים של אנטי-אייג'ינג על העור.

השאר תגובה