האויבים הגדולים של העור – והדרכים להילחם בהם

יום שבת, מרץ 20, 2010 @ 21:26
עורך: Sinay Graphics

האויב: מחסור בלחות

יובש בעור אינו רק מקור לאי נוחות, אלא גם מעיד על כך שהעור שלכם אינו מכיל מספיק מים, ולכן האנזימים שאחראים לתיקון העור – אינם יכולים לתפקד כראוי. המשמעות היא שעורכם מאבד את יכולתו לרפא באופן טבעי בעיות שמקורן בגורמים חיצוניים כגון קרינת השמש, צריכה עודפת של סוכרים או זיהום אוויר.

הפתרונות: שימוש בקרם לחות לטיפוח העור: לא כל הקרמים והתחליבים זהים. מומלץ לבחור קרם יום וקרם לילה איכותיים שמכילים ויטמינים, ויכולים להפחית את הנזק שנגרם לעור מגורמים חיצוניים. ויטמין C למשל מהווה נוגד-חמצון ומגן על תאי העור מהנזק של תופעות לוואי סביבתיות. לוויטמינים מסוג B יש תפקיד חשוב בבניית התאים, וביכולתם להעניק לעור מראה בריא וקורן.

ניתן גם להזין את העור בחומצות שומן חיוניות באמצעות טיפולים מתאימים, כמו טיפולי חמצן מועשרים באומגה 3, המוצעים אצל רונית רפאל – מדע היופי. חומצות שומן אלה מסייעות בהזנת העור, שומרות אותו שמנוני – ובכך מסייעות במניעת היווצרות קמטים.

האויב: קרני השמש

הקרניים האולטרא-סגולות של השמש מהוות את האיום הגדול ביותר על סיבי הקולגן בעור. הקרניים המזיקות גורמות גם להיפר-פיגמנטציה ("כתמי שמש"). כל זאת מבלי להזכיר שחשיפה מוגזמת לשמש מגדילה באופן קיצוני את הסיכוי ללקות בסרטן העור. 

הפתרונות: נסו להימנע מחשיפה לשמש באמצע היום, והשתמשו באופן קבוע בתכשיר הגנה, גם אם אינכם מתכוונים לשהות בחוץ זמן רב. גם חשיפות קצרות לשמש – בדרך לארוחת הצהריים, צעידה אל הרכב או המתנה בתחנת האוטובוס מצטברות לזמן חשיפה משמעותי.

חשוב לבחור מוצר בעל מקדם הגנה (SPF) גבוה, רצוי SPF 15. על פי האקדמיה האמריקאית לדרמטולוגיה, מקדם הגנה 15 חוסם 93% מקרינת השמש. הפתרון האידיאלי שרופאי עור ממליצים עליו – הוא למצוא קרם לחות שמכיל גם מרכיב הגנה מפני השמש.

השיטה המתקדמת ביותר כיום לטיפול בכתמי שמש היא "פוטו-רג'ובניישן", כלומר קרן אור לחידוש העור. גלי האור נספגים בריכוזי המלנין, מפרקים אותם ומאפשרים למערכת הסינון הטבעית של העור לטפל בהם. כך, התאים באזור שבו יש כתמי שמש בדרך כלל מתקלפים ונושרים.

האויב: זיהום אוויר

חומרים מזהמים שנמצאים בסביבה המודרנית הם מהגורמים העיקריים להיווצרות רדיקלים חופשיים בעור. ביניהם ניתן למנות את פליטת הגז מכלי רכב, וזיהום של מפעלים תעשייתיים.

כאשר כמות הרדיקלים החופשיים בגוף קטנה – אין בהם כל נזק, ואפילו יש להם תפקיד במספר תהליכים פיזיולוגיים. אולם כאשר הם נמצאים בכמות מוגזמת – הם גורמים לשבירה של סיבי הקולגן והאלסטין בעור. התוצאה של תהליך זה היא איבוד הגמישות של העור והיווצרותם של קמטים.

הפתרונות: רוב הסיכויים שאינכם יכולים לעבור לצמיתות לסביבה בעלת אוויר צלול. עם זאת, נוגדי חמצון (אנטי-אוקסידנטים) יכולים להקטין את הנזק. אנטי-אוקסידנטים פועלים נגד הרדיקלים החופשיים, ומונעים את הזדקנות העור הנגרמת על ידיהם.

הדרך הטובה ביותר לקבלת אנטי-אוקסידנטים היא הקפדה על תזונה נכונה, העשירה בפירות וירקות.

החדרה חיצונית של אנטי-אוקסידנטים אל העור אפשרית באמצעות שימוש במוצרי טיפוח המכילים חומרים נוגדי חמצון, או באמצעות טיפולי אנטי-אייג'ינג (למשל התזה סילונית של חמצן המועשר בחומרים סותרי חמצון, או הזרקת אנטי-אוקסידנטים במזותרפיה).

האויב: עישון

אם אתם זקוקים לסיבה נוספת להפסיק לעשן, הנה היא לפניכם:

עישון גורם לשבירת סיבי הקולגן בעור. התוצאה היא הזדקנות מוקדמת של העור המתבטאת בהיווצרות קמטים ובאיבוד המוצקות שלו.

בנוסף, עישון גורם להפחתה בזרימת הדם לתאי העור – ובכך גורם לו להיות קורן פחות ובעל גוון חיוור יותר. מלבד זאת – עישון תורם להתפתחות רעלנים מזיקים.   

דו"ח של משרד הבריאות הבריטי קבע כי עור של אדם מעשן עשוי להיות זקן יותר ב-10 עד 20 שנה לעומת עור של אדם לא מעשן, בגיל זהה.

הפתרונות: התייעצו עם הרופא שלכם; בררו אודות עזרים להפסקת עישון; וגייסו את תמיכתם של המשפחה והחברים. עשו את כל הנדרש על מנת להפסיק לעשן.

לא ניתן להגיב.