הקשר בין תזונה נכונה לעור בריא

יום חמישי, יולי 19, 2012 @ 10:44
עורך: Sinay Graphics

בעוד אנו דואגים להקפיד להשתמש במוצרי טיפוח מתקדמים לעור, עלינו לזכור שגם הדברים שאיתם אנו ממלאים את צלחתנו – חשובים לא פחות.

יש קשר ישיר בין המזון שאנו צורכים לבין החיוניות של המארג החיצוני של גופנו. תכנון תזונתי לקוי יוביל בסופו של דבר להפרעות על גבי העור. כך למשל, העור עשוי להפוך לחיוור, ולקבל מראה יבש ומבוגר יותר. הדבר אינו קורה בין לילה, אך אם נמנע מעורנו מרכיבים תזונתיים חיוניים – הפגיעה בו תתבטא במוקדם או במאוחר.

מרבית המומחים מאמינים כי שמירה על תפריט מאוזן היא הדרך הטובה ביותר לספק את כלל המרכיבים הנחוצים לעור בריא. עם זאת, המזונות הבאים משחקים תפקיד מרכזי יותר מאחרים בתחזוק עור חיוני וזוהר:

פטל שחור, אוכמניות, תותים ושזיפים

המכנה המשותף לארבעה פירות אלה הוא התכולה הגבוהה של נוגדי החמצון המצויה בהם. במחקר שהתפרסם ב-Journal of Agricultural and Food Chemistry, התגלתה בארבעת הפירות תכולת נוגדי החמצון הגבוהה ביותר מכל מזון אחר. הרווח שמפיק העור ממזונות אלה הוא עצום. רדיקלים חופשיים, כמו אלה הנוצרים מחשיפה לשמש, פוגעים בממברנות של תאי העור, ובכך נגרם נזק ל-DNA שבתא. נוגדי החמצון ופיטוכימיקלים נוספים בפירות אלה יכולים להגן על התא, כך שהסיכויים להיווצרות נזק מצטמצמים.

סלמון, אגוזי מלך, שמן קנולה וזרעי פשתן

מזונות אלה – שנראים לכאורה בלתי קשורים זה לזה – מכילים חומצות שומן חיוניות, ולכן מהווים מזונות מפתח לעור בריא. חומצות שומן חיוניות אחראיות לבריאות הממברנות של התאים. הן מסייעות במעבר של נוטריינטים אל תוך התא, ולסילוק מוצרי פסולת החוצה.

חומצות השומן החיוניות הידועות ביותר הן אומגה 3 ואומגה 6. הן חייבות להיות מאוזנות על מנת שהגוף והעור יהיו בריאים. המזונות שמוזכרים לעיל הם מקור מצוין לחומצות אלה.

טונה, דגנים ולחם מחיטה מלאה

המינרל סלניום הוא מה שמחבר בין המאכלים האלה לעור בריא. מומחים טוענים שסלניום משחק תפקיד מרכזי בבריאותם של תאי העור. חוקרים מאוניברסיטת אדינבורו בבריטניה, הראו שכאשר רמות הסלניום בעור גבוהות – תאי העור נוטים פחות לסבול מנזקי השמש.

אגב, אכילת מוצרים מחיטה מלאה כמובן משאירה בבטננו פחות מקום למזונות קמח לבן, שהם בחירה טובה פחות לבריאות העור.

תה ירוק

אין סוף למאפיינים שתורמים לבריאות העור במשקה זה. בין השאר, יש לו מאפיינים נוגדי דלקת, והוא מגן על ממברנת העור. מחקר שפורסם ב-Archives of Dermatology מראה שצריכה של תה ירוק מפחיתה את הנזק שנגרם לעור מרדיקלים חופשיים. בנוסף – לפוליפנולים הנמצאים בתה ירוק יש תכונות נוגדות דלקת שמיטיבות עם בריאות העור באופן כללי.

מים

אין הסכמה לגבי כמות המים המדויקת המומלצת לאדם ליום, אך אין שום ויכוח לגבי השפעת לחות העור על מראה עור בריא וצעיר.

בעוד שכל מים טובים ונקיים ישמרו את גופך ועורך לחים, הרי שמים עתירים במינרלים הם טובים במיוחד. בנוסף לשמירת הלחות של תאי העור, מים יכולים לסייע בהוצאת רעלנים אל מחוץ לתא.

השאר תגובה