מדוע כדאי לשלב טיפולי אור ולייזר עם שימוש במוצרי טיפוח המכילים ויטמינים?

יום חמישי, יוני 7, 2012 @ 09:58
עורך: Sinay Graphics

זה שנים שקיימים טיפולים מגוונים בטכנולוגיות אור ולייזר מתקדמות להצערת העור. טיפולים אלה מביאים להאצה בייצור הקולגן ולהידוק של שכבת העור התחתונה. התוצאות הן שיפור גוון העור, שיפור המרקם שלו, הפחתה בקמטים והעלמת נזקי עור קלים עד בינוניים. גם מוצרי טיפוח לעור נמצאים שנים רבות בשימוש נרחב, והם כמובן קדמו לטכנולוגיות המתקדמות. התכשירים המובילים מביניהם מכילים ויטמינים וחומרים מזינים נוספים עבור תאי העור.

בספטמבר 2011 התפרסם לראשונה בז'ורנלSeminars in Cutaneous Medicine מאמר של ד"ר מרי לופו וד"ר לאה ג'ייקוב מאוניברסיטת ניו אורלינס בארה"ב, שסוקר את יעילות השילוב בין מוצרים קוסמטיים לטיפולי הצערת עור בלייזר. נביא כאן דוגמה לשני ויטמינים שמהווים מרכיבים פעילים במוצרי טיפוח, ושיעילותם בשילוב טיפולי לייזר הוכחה באופן מדעי.

ויטמין C

ויטמין C הוא אנטי-אוקסידנט הממזער את נזקיהם של רדיקלים חופשיים ובכך מגן על העור מפני נזקי החמצון. לוויטמין C, המוכר גם כחומצה אסקורבית, יש יתרונות מובהקים כאשר מוסיפים אותו כרכיב במוצרי טיפוח.

לאחר טיפול לייזר, האזור המטופל סובל מאדמומיות, ומתרחשים בו תהליכים דלקתיים קלים. למוצרי טיפוח המכילים ויטמין C יש סגולות אנטי-דלקתיות, והם יכולים לסייע בעידוד החלמה מהירה של העור. החוקרים ווסט ואלטר מה-Washington Institute of Dermatologic Laser Surgery ערכו ניסוי שהוכיח זאת: הם מרחו על חצי פנים של נבדקות שעברו הצערת עור בלייזר תכשיר המכיל ויטמין C, ועל הצד השני של הפנים הם  מרחו משחת דמה (פלצבו). נמצאה ירידה משמעותית באדמומיות בחצי הפנים שטופל בתכשיר שהכיל ויטמין C לעומת העור בחצי הפנים שטופל במשחת הדמה.

מחקר נוסף מאוניברסיטת טייפיי הוכיח שמעבר לאפקט המיטיב של כל אחד מהטיפולים בנפרד (לייזר ותכשירים המכילים ויטמין C) קיימת גם אינטראקציה בין הטיפולים, כלומר טיפול הלייזר עצמו מסייע לספיגה של הוויטמין בעור.  אגב, לאחר טיפול לייזר, העור רגיש במיוחד לנזקי קרינת השמש ויש חשיבות מכרעת להגנה מפני השמש על מנת למנוע סיבוכים שלאחר הטיפול. גם כאן, מוצרי טיפוח המכילים ויטמין C יכולים לסייע.

ויטמין A

כיום, נעשה שימוש הן בנגזרות טבעיות והן בנגזרות סינתטיות של ויטמין A במוצרי טיפוח. נגזרות אלה מוכרות בשם רטינואידים. ויטמין A עובר אינטראקציה עם חלבונים בגרעין התא שמעלה את רמות הקולגן בדרמיס. מחקרים מדעיים גילו השפעות מיטיבות של רטינואידים על העור כגון עיבוי של שכבת האפידרמיס, נטרול אנזימים המפרקים קולגן ועוד. השפעות אלה מתבטאות באופן קליני בהפחתה בקמטים, נירמול של פיגמנט העור ושיפור כללי במרקם שלו.

שימוש במוצרי טיפוח המכילים רטינואידים מומלץ לפני ביצוע טיפולי הצערת עור בלייזר, וזאת בשל הממצא שהם מחזקים את תהליך ההחלמה של פצעים בעור, ומעודדים ייצור קולגן. ד"ר ברייטמן ושותפיו מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת ניו יורק פירסמו מאמר שבו הוכיחו כי השימוש בוויטמין A לפני טיפולי הצערת עור בלייזר מביא להחלמה מהירה יותר של העור, ולהפחתה בזמן שנדרש לעור לייצר מחדש תאי אפיתל בתקופה שלאחר הטיפולים. חוקרים אחרים הראו כי השימוש בוויטמין A מנמיך את הסיכוי להיפר-פיגמנטציה לאחר טיפול לייזר, ואף משפר את חדירת קרן הלייזר דרך השכבות החיצוניות של העור ד"ר ברוס מהמכון לחקר העור בטקסס, וד"ר פרקינס במאמר שהתפרסם בז'ורנל (Aesthetic Surgery).

רונית רפאל בפייסבוק

רונית רפאל מרכזים רפואיים

רונית רפאל ב youtube

רונית רפאל ב MAKO

תגובה אחת עבור “מדוע כדאי לשלב טיפולי אור ולייזר עם שימוש במוצרי טיפוח המכילים ויטמינים?”

  1. מאת רחלי:

    יש לי שאלה לגבי כתמים שנוצרים לאחר אבעבועות רוח .
    (לא צלקות) האם יש טיפול?


השאר תגובה