המתמטיקה של היופי

יום ראשון, אוגוסט 28, 2011 @ 12:32
עורך: Sinay Graphics

המתמטיקה של היופי
מאמר מיוחד לרגל תחרות הפנים של ישראל

החוקרים פאמלה פאלט, סטפאן לינק וקאנג לי (אוניברסיטת קליפורניה ואוניברסיטת טורונטו) טוענים כי גילו את המבנה האידיאלי של הפנים הנשיים. מדובר בשני פרמטרים שיכולים להסביר מדוע אישה אחת תיחשב ליפה – בעוד חברתה לא.

תמצית העניין מצויה במרחק האופקי שבין זוג העיניים, ובמרחק האנכי בין העיניים לפה, טוענת החוקרת פאמלה פאלט שמאמינה כי גילתה את "יחס הזהב" החדש למידת היופי של הפנים. ממצאי המחקר, שפורסמו בכתב העת המדעי "Journal of Vision Research" מצביעים על כך שהפנים נתפשות כיפות ביותר כאשר המרחק בין העיניים מהווה 46% מרוחב הפנים, והמרחק בין העיניים לפה מהווה 36% מאורך הפנים. כך לדוגמה, אישה שרוחב פניה מאוזן לאוזן הוא 14 ס"מ, ואורכן מקו השיער ועד לסנטר הוא 18 ס"מ, תיראה במיטבה כאשר המרחק בין עיניה יהיה 6.5 ס"מ וזה שבין אישוניה לפיה יהיה גם הוא 6.5 ס"מ.

במחקר נתבקשו 126 נשאלים לדרג את האטרקטיביות של פרצופים שהוקרנו להם על מסך. בכל פעם הופיע זוג פרצופים של נשים צעירות. מאפייני הפרצופים (כלומר העיניים, האף והפה) היו זהים בכל זוג, וההבדלים היחידים בין הפרצופים היו המרחקים בין העיניים, ואלה שבין העיניים לפה. נשים שמידות אלה היו רחוקות אצלן באופן משמעותי מ"יחס הזהב" – דורגו כאטרקטיביות פחות על ידי הנשאלים שהשתתפו במחקר.

את יכולה לעזור למתמטיקה של פניך
גם אישה אשר נתוניה הטבעיים אינם תואמים לגמרי את "יחס הזהב" יכולה באמצעות שינויים קוסמטיים ואסתטיים חיצוניים לקרב את הפרופורציות לאלה שנמצאו במחקר – ובכך ליפות את הפנים.

כך, תספורת מעוצבת שלוקחת בחשבון את הפרופורציות הקיימות יכולה להיות לעזר. לאישה שהמרחק בין עיניה לשפתיה גדול יחסית – מומלץ לעצב פוני. לחילופין, אישה שאצלה מרחק זה קטן, תיראה טוב יותר בתסרוקת שבה השיער מתוח לאחור ומוצמד לראש.

לדוגמה, בפניה של השחקנית שרה ג'סיקה פארקר, המרחק בין העיניים קטן, והפנים עצמן ארוכות וצרות. כאשר היא אוספת את שיערה ומושכת אותו לאחור, מאפיינים אלה מודגשים יתר על המידה. לעומת זאת, כאשר היא הולכת עם מראה שיער מלא ופרוע יותר – נוצרת אשליה של פנים מלאות וקצרות יותר.

גם הדגשת תווי פנים יכולה לשפר פלאים את המראה: בעזרת הדגשות נכונות באזור העיניים והגבות
- ניתן לגרום להן להיראות קרובות או רחוקות יותר זו לזו, בהתאם לצורך.

השאר תגובה