התפקיד החיוני של ויטמינים בשמירה על העור

יום שבת, מרץ 20, 2010 @ 13:36
עורך: Sinay Graphics

לוויטמינים יש תפקיד מכריע בשמירה על בריאות העור, בין אם הם ניתנים במזון, בתוספי תזונה או בקרמים חיצוניים.          

ויטמינים C ו-E

לשני ויטמינים אלה יש השפעות דומות על העור, ובראשן היכולת שלהם להפחית את הנזק שנגרם על ידי רדיקלים חופשיים. קרינת השמש, עישון סיגריות וזיהום אוויר יוצרים רדיקלים חופשיים שפוגעים בקולגן ובאלסטין – הסיבים שתומכים במבנה העור. ויטמין C וכן ויטמין E, מהווים אנטי-אוקסידנטים (נוגדי חמצון) ומגנים על הממברנות של תאי העור מהנזק של אותן תופעות לוואי סביבתיות.

תכונה נוספת של שני ויטמינים אלה היא היכולת למנוע את ההשלכות של חשיפה ארוכת טווח לקרינת השמש. הקרניים המזיקות של השמש עשויות לגרום לסרטן, כידוע. במחקר שפורסם ב- Journal of Investigative Dermatology נמצא כי אנשים שנוטלים ויטמיני C ו-E לאורך זמן – מקטינים את נזקי השמש על העור שלהם. מסיבות דומות, למוצרים המכילים ויטמינים אלה יש תועלת רבה לאחר טיפולי לייזר או פילינג.

מוצרים שמשלבים ויטמינים מסוג C – כפי שמוצעים על ידי רונית רפאל מדע היופי – יעילים גם בטיפול בעור יבש וקשה, ומפחיתים את מראה הקמטים.

ויטמין  A(רטינול)

כאשר רמת ויטמין A בגופו של אדם יורדת אפילו במעט מתחת לדרוש, התוצאות נראות בעור באופן מיידי וברור. הסימפטום העיקרי למחסור זה הוא עור מתקלף (קשקשת). הסיבה לכך היא שוויטמין A מהווה מרכיב חיוני בתחזוקה של רקמת העור.

מריחה חיצונית של מוצרים המכילים ויטמין A מסייעת גם בטיפול באקנה. למעשה, תרופות רבות לאקנה (לדוגמה Retin-A) מבוססות על רטינול.

במחקר שפורסם ב- British Journal of Dermatologyהוכח כי ויטמין A גם מקטין את הסיכוי ללקות בפסוריאזיס.

ויטמינים מסוג B

עבור העור, הוויטמין החשוב ביותר ממשפחה זו הוא B7 (ביוטין), שיש לו תפקיד חשוב בבניית התאים (גם של הציפורניים והשיער). מחסור בו עשוי לגרום להתקלפות יתר של העור ואף לנשירת שיער. רוב האנשים מקבלים

אספקה שוטפת של ביוטין דרך המזון שהם צורכים (הוא מצוי בין השאר בביצים ובאורז). עם זאת, בשנים האחרונות הולכת וגוברת תשומת הלב ליעילות של מריחה חיצונית של קרמים המכילים ויטמין B7 – מאחר שביכולתם להעניק לעור מראה בריא וקורן באופן מיידי. 

ויטמין חשוב נוסף בקבוצה זו הוא B3 (ניאצין), שמסייע לעור לשמור על רמת הלחות שלו, והוא בעל תכונות אנטי-דלקתיות שמסייעות בטיפול בעור מגורה.

לא ניתן להגיב.