חומצה היאלורונית

יום רביעי, יוני 22, 2011 @ 08:37
עורך: Sinay Graphics

חומצה היאלורונית היא סוג של שרשרת סוכרים. היא מיוצרת באופן טבעי בגוף האדם על ידי תאים הנקראים פיברובלאסטים. היא ממלאת את החלל הבין-תאי של רקמות הגוף, ויש לה תפקיד מרכזי בתהליך התחדשות התאים.

ניתן למצוא ריכוזים גבוהים של חומצה היאלורונית ברקמות החיבור של תאי האפיתל בעור. אדם בעל משקל ממוצע נושא בגופו כ-15 גרם של חומצה היאלורונית. לחומצה ההיאלורונית יש שימושים רבים ברפואה מאז שנות ה-70: נעשה בה שימוש באורטופדיה וברפואת עיניים, והיא אף מסייעת בהאצת ריפוי הרקמות לאחר ניתוחים. בנוסף, החל משנות ה-2000 אושרה החומצה ההיאלורונית על ידי ה-FDA לשימוש לצרכים קוסמטים. החומצה ההיאלורונית מהווה מרכיב חיוני ברקמת החיבור של הדרמיס, שכבת העור הנמצאת מתחת לאפידרמיס.

היא משמשת בסיס לקולגן ולאלסטין, חלבונים חשובים האחראים על דחיסות, חוזק וגמישות העור.  החומצה ההיאלורונית הנמצאת בעור מסייעת במשיכת מים למרווח הבין-תאי, וכך מעניקה לעור לחות – ומגדילה את נפחו ואת צפיפותו. בנוסף, לחומצה ההיאלורונית יש תפקיד בהובלת חומרים תזונתיים לתאי העור, ובכך תורמת לבריאותו.

לאורך השנים, העור חשוף לקרינה המזיקה של השמש כמו גם למזהמים סביבתיים. יכולתו לייצר חומצה היאלורונית נפגעת באופן הדרגתי ולכן מאגריה פוחתים. בנוסף, עם הגיל הופך העור ליבש יותר, והמבנה של סיבי הקולגן והאלסטין נפגע. כתוצאה מכך, העור מאבד מהברק שלו ומנפחו ומתחילים להיווצר קמטים. חומרי מילוי המבוססים על חומצה היאלורונית יכולים לסייע באופן זמני לפצות על מאגרי החומצה הטבעיים שאזלו. התכונות ההידרו-פיליות (סופגות מים) הייחודיות של חלקיקי החומצה ההיאלורונית, מקנות להם את היכולת לרכך את העור, למתוח אותו ולהעניק לו מיצוק ומראה בריא וצעיר יותר. החומר המתאים לטיפול נבחר לפי סוג הקמט והאזור המטופל. ככל שהקמט עמוק יותר – דרוש תכשיר סמיך יותר. הטיפול מבוצע על ידי רופא. ובמהלכו מוזרק לשכבת הדרמיס חומר מבוסס חומצה היאלורונית בעזרת מחט דקיקה (לרוב בעומק של פחות ממילימטר). אזורי הטיפול הנפוצים הם הקמטים בין הגבות, הקמטים בין האף לקצות השפתיים, הקמטים שלצידי הפה והקמטים בין קצות השפתיים לסנטר.

היתרון הגדול של טיפול בחומצה היאלורונית הוא בכך שחומר זה מצוי דרך קבע בגוף בלאו הכי. לכן החומר נחשב לבטוח, והטיפול אינו כרוך בסיכון של תגובות אלרגיות. מחקרים הראו כי בנוסף לספיגת מים, החומצה ההיאלורונית מונעת את פירוק הקולגן שנותר בעור – ומעודדת ייצור טבעי של קולגן חדש.  הטיפול קצר, פשוט ואינו כואב. ניתן לחזור לאחריו לפעילות רגילה, ואין צורך במנוחה או בזמן החלמה.

השאר תגובה