כך המוח שלנו תופש את היופי של הזולת

יום שני, מרץ 14, 2011 @ 00:50
עורך: Sinay Graphics

בשל היותו של העור, ובייחוד עור הפנים, חשוף לעיני כל, בני האדם כאינדיבידואלים והחברה האנושית כקבוצה, מעניקים חשיבות רבה למראה העור כאינדיקציה לבריאות הנפשית והפיזית של אדם שעמו הם באים במגע. הגורמים המרכזיים המשפיעים על מראה עורנו הם אופן פיזור הצבע (פיגמנטציה) והטופוגרפיה שלו.

הפסיכולוגיה ההתפתחותית גורסת, כי אידיאלים מסוימים של יופי אנושי התפתחו על מנת לספק לנו רמזים ברי קיימא לגבי מצב בריאותו, ובפרט פוריותו, של האדם העומד מולנו.

כך, העדפה של קריטריונים מסוימים במראה עור הפנים או הגוף, מסייעת לנו בבואנו לבחור בן זוג הולם להבאת צאצאים.

בקרב בעלי חיים, השפעת הצבע, המראה של העור (כמו גם המראה של הפרווה והנוצות) הוכחה כבר לפני שנים כבעלת חשיבות מכרעת בבחירת זיווג. עובדה זו עוררה אצל חוקרים רבים את הסקרנות לבחון את הימצאותה של תופעה זו גם בקרב בני אדם.

מודל האישה הצעירה, הבריאה והנחשקת מייצג עור פנים חלק, בעל זוהר טבעי ונטול קמטים ושיער. מאחר ומראה עור הפנים הוא בעל חשיבות ייחודית בתקשורת בין אנשים, אפילו פגמים מזעריים עלולים לגרום לסבל רב ולמצב נפשי ירוד.

ניסוי שנערך בבריטניה ופורסם ב-International Journal of Cosmetic Science בדק את הסוגייה: מטרת החוקרים היתה לבודד בין הגורמים של אחידות הפיגמנטציה (צבע העור) והגורם הטופוגרפי. נעשה שימוש ב-170 תמונות של נשים בריטיות (בגילאים 11-76), כאשר בכל פעם נעשתה על התמונה מניפולציה ממוחשבת שונה (המניפולציות השונות מפורטות לצד האיור המצורף).

1. פנים מקוריות

2. טופוגרפיה אחידה

3. פיזור פיגמנטים אחיד

4. פיזור פיגמנטים אחיד וטופוגרפיה אחידה

בניסוי הוצגו בפני הנבדקים התמונות השונות, והם התבקשו להשיב על שאלות הנוגעות להערכתם לגבי בריאות האישה שבתמונה, מידת היותה מושכת וגילה המשוער.

ממצאי המחקר הראו שבכל הנוגע להערכת גילה של האישה יש משמעות רבה יותר למבנה הטופוגרפי  של העור. מנגד נמצא, שפיזור הפיגמנטים באופן מבודד, משפיע במידה רבה יותר על הערכת מצב בריאותה של האישה.

חשוב לציין שתפישתם של אנשים לגבי מראה עור פנים בריא אינה משתנה כאשר הנבדקים הם מתרבויות שונות, בעלי צבע עור שונה, בגילאים שונים או מחברה בעלת ערכים שונים.

הזדקנות עור הפנים גוררת איתה שינויים הן בטופוגרפיה של עור הפנים והן בפיזור הצבע ואחידות הפיגמנטציה. בקרב נשים ניתן למצוא קשר בין רמות הורמוני מין שונים למראה העור. היות עור הפנים של אישה חלק, ופחות אדמומי ושעיר, נקשר לרמות אנדרוגנים נמוכות ורמות אסטרוגנים גבוהות – מה שמעיד מבחינה ביולוגית על פוריות.

כחלק מתופעות הגיל יש ירידה ברמות הורמוני מין נשיים המופרשים מהשחלה בגילאי פוריות. השינוי ההורמונלי גורם בין השאר להפחתת כמות הקולגן בעור, המביאה למראה עור מקומט יותר, וכן לשינוי וחוסר אחידות בפיגמנטציה של העור.

שיפור במראה עור הפנים יכול להיות מושג באופן פשוט יחסית, באמצעים קוסמטיים ואסתטיים. בניסויים שנעשו, התגובה של הנבדקים למראה אותה אישה שעברה טיפול בקמטים למשל, משתנה משמעותית.

לסיכום, כיום קיימות הוכחות לכך שלמראה עור הפנים יש השפעה עמוקה עלינו, נשים וגברים כאחד, בבואנו לשפוט עד כמה אדם הוא מושך בעיננו, ובבואנו לבחור בן זוג ראוי להבאת צאצאים.

המעניין הוא שאנחנו משתמשים ברמזים הנמצאים על עור הפנים של אחרים – בלי להיות מודעים לכך אפילו.

השאר תגובה