הפסיכולוגיה של העור

יום ראשון, דצמבר 5, 2010 @ 16:15
עורך: Sinay Graphics

גורמים רבים משפיעים על בריאות העור: לצד גורמים ביולוגיים כמו דיאטה מאוזנת, פעילות כלי הדם, תפקוד מערכת ההפרשה וכושר פינוי הרעלים של הגוף, עומדים גורמים פסיכולוגיים רבים בעלי השפעות מרחיקות לכת כגון: מצב רוח, ניהול זמן, חלוקת קשב, עיסוק בתחביבים והיבטים נוספים הקובעים במידה רבה את החיוניות והשקט הנפשי של אדם.
האסכולה של בחינת העור מהכיוון הפסיכולוגי נקראת "פסיכו-דרמטולוגיה".
לעתים קרובות, בעיות עור הן סימן ראשון לחוסר איזון במערכת הפסיכו-פיזיולוגית. אחת התכונות החשובות ביותר לתפקוד תאי העור, היא הסלקטיביות של התאים, כלומר היכולת שלהם לשמור על סביבה פנימית מאוזנת – בסביבה חיצונית שמשתנה ללא הרף.
מצבי מתח גורמים לעור להפוך לרגיש יותר בעקבות פגיעה בסלקטיביות של תאי העור וביכולתם להתמודד עם שינויים סביבתיים כמו חום, קור, יובש ואבק. בנוסף, אצל אנשים השרויים במתח נפשי לאורך זמן, מתרחשים תהליכים הגורמים לחדירות מוגברת של התאים לאלרגנים, גורמי צריבה וגורמי דלקת, שעשויים לגרום נזקים ארוכי טווח לעור.
לחץ וחרדה מקשים על פעילות מערכת העיכול, ומובילים לא פעם לפיתוח הרגלי תזונה לקויים שפוגעים באספקה תקינה של ויטמינים ומינרלים לתאי העור.
כמו כן, קיימת קורלציה בין מתח נפשי גבוה לנטייה להזניח ואף "להתעלל" בעור הפנים והגוף. לדוגמה, חוסר במוטיבציה ובאנרגיות מקשה על דבקות בהרגלי תזונה, טיפוח ושימור, שחיוניים לשמירה על העור. תופעות שכיחות נוספות המזוהות עם מתח נפשי הן דפוסים של גירוד, משיכה או שפשוף, אשר מותירים את אותותיהם על העור.

לפסיכו-דרמטולוגיה יש מעין אפקט מעגלי: כלומר, בשל היותו של העור גלוי לעיני כל, פגמי עור שכבר הופיעו עליו – מעוררים אי נוחות, ורק מגבירים את הקושי הנפשי והמתח בקרב הסובלים מהם.

טפלו בעצמכם
חיי היום-יום בעולם המודרני מזמנים לנו אתגרים רבים בתחום של ניהול לחצים. עמידה בלוחות זמנים צפופים, צורך להתמודד עם שינויים, וקושי לחלק את הקשב בין המחויבויות השונות, הם רק חלק מהעומסים שהאדם המודרני נאלץ להתמודד אתם על בסיס יום-יומי.
מתח ודריכות הם תגובות גופניות נורמליות למצבים שבהם אדם מרגיש מאוים, לא שבע רצון או בסכנה. במצבי לחץ כאלה הגוף "מעלה הילוך", ובהתאם מתרחשים שינויים פיזיולוגיים שתפקידם לסייע לאדם להתמודד עם המצב הנתון. אצל רבים, הלחץ והמתח הנפשי גורמים לתופעות גופניות הכוללות בעיות עור.
מומחים לטכניקות של ניהול לחצים ממליצים על שיטות ופעילויות שונות להפגת המתח, ולהשבת החיוניות והשלווה לגוף ולנפש. מספר דוגמאות הן טיפול קוגניטיבי, תרגול ניהול זמן, עיסוק בתחביבים, מדיטציה, יוגה, תרגול נשימות ושהייה במתקני ספא.
הפחתה במתח מובילה לשינויים ביולוגיים המשפרים את עמידות העור ומגנים עליו מפני נזקים. היא מפחיתה גם הפרשה של הורמונים פרואינפלמטוריים (גורמי דלקת) וכימיקלים המסבים נזקים לעור – דבר המוביל לתפקוד טוב יותר של התאים. בנוסף, הרגעת הגוף בולמת פעילות יתר של כלי הדם ההיקפיים – ובכך מפחיתה תופעות של אדמומיות.
תרגול נשימות מסייע להגדלת כמות החמצן המוזרמת בכל מחזור נשימה לכל חלקי הגוף ובפרט אל כלי הדם הפריפריים, ובכך הוא תומך בתהליכי ההתחדשות וניקוי הרעלים הטבעיים.
ידוע שפעילות גופנית עושה פלאים לגוף ולנפש. בעת פעילות גופנית עולות בגוף רמות האדרנלין והסרוטונין המשפרים את מצב הרוח. כאשר אדם חש טוב יותר עם עצמו הדבר משתקף במראה העור. פעילות גופנית גם מביאה לשיפור הסירקולציה של הדם; וההזעה מעודדת את מנגנוני ניקוי הרעלים בתאי העור.

השאר תגובה